کد خبر : ۵۹۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
برندهای چینی بیش از ۱۰ درصد از کل فروش خودرو در عربستان سعودی، بحرین و عمان را از آن خود کردند؛ چینی ها فقط به بازار آمریکا و اروپا بسنده نکردند و بازار خاورمیانه برای آن ها بسیار جذاب تر است.
به گزارش خودروکار - با گذشت سه ماه از سال ۲۰۲۴ میلادی، تحولات خودروسازی جهان هنوز از تب و تاب نیفتاده و هر روز تحلیگران بین المللی این صنعت را شگفت زده می کند. گذار به خودروهای تمام برقی همچنان باعث رقابت شدیدی میان خودروسازان غربی و همتایان چینی آن ها برای عرضه محصولات مقرون به صرفه در زمان مناسب به بازارهای جهانی شده است.

کاهش قیمت خودروهای برقی را می توان خبر خوب برای مشتریان اعلام کرد؛ ولی جنگ قیمت خودرو بین شرق و غرب آتش رقابت را در بازارهای جهانی شعله ور کرده است. این رقابت فقط منوط به خودروهای صفر کیلومتر نشده و تاثیر بسزایی در معاملات خودروهای کاکرده برقی داشته است. این مساله برای خودروسازان غربی ایجاد نگرانی و برای چینی ها ضرر مالی ناشی از محدودیت سود داشته است.

اتحادیه اروپا برنامه کاهش ۹۰ درصدی آلاینده های حمل و نقل تا سال ۲۰۴۰ را در دستور کار دارد، این برنامه جزو اهداف کربن زدایی اروپا است که خودروسازان این قاره را با چالش تعادل میان اهداف سیاسی و رقابت با چین گیر انداخته است. هنوز بسیاری از خودروسازان غربی در تولید خودرو برقی به سود دهی نرسیدند؛ تولید انواع خودرو برقی مشتری پسند در اروپا کمتر از ۳۵ هزار دلار نیست. حتی خودروسازان آمریکایی به ازای نولید هر خودرو برقی ۵۰ هزار دلاری به طور متوسط ۶ هزار دلار ضرر می کنند. این در حالیست که چینی ها به شدت به سودآوری محصولات خود در سطح جهانی امیدوار هستند؛ «تولید انبوه و سودآور خودروهای برقی مقرون به صرفه در جغرافیای گسترده تر» هدفی است که غرب و شرق به شدت با هم برای رسیدن به آن در تلاش هستند.

۱۰ درصد بازار خودرو خاورمیانه در اختیار چین است| تعهد پر ریسک، مشارکت یا انقراض خودروسازی؟!

جنگ قیمتی خودروسازان که توسط کارشناسان صنعت به عنوان «جنگ دور دوم» توصیف شده است، خطر قابل توجهی برای تولیدکنندگان خودروهای سنتی غربی خواهد داشت

«بی وای دی» کابوسی برای غرب

بی وای دی به عنوان غول خودروسازی برقی در چین استراتژی قیمت گذاری تهاجمی را در بازار خودروهای برقی راه اندازی کرده تا رقبایی مانند تویوتا و فولکس واگن را از صحنه تولید خودروهای تمام برقی بازار چین بدر کنند. بی وای دی با کاهش قیمت بیش از ۱۰۰ مدل خودرو برقی و هیبریدی موجود و راه اندازی مجدد ۷۰ مدل خودرو با قیمت های پایین تر قصد دارد رانندگان چینی را تشویق کند تا گذار خود را از خودروهای بنزینی به برقی مخصوصا در شهرهای کوچک تر و مناطق روستایی عملی کند.

جنگ قیمتی خودروسازان که توسط کارشناسان صنعت به عنوان «جنگ دور دوم» توصیف شده است، خطر قابل توجهی برای تولیدکنندگان خودروهای سنتی غربی خواهد داشت. تخفیف های ارائه شده توسط BYD باعث افزایش فروش محصولات این شرکت شده است، این موضوع در میان خریداران خودرو برای اولین بار، بازارهای بکر و دست نخورده، رقابت در بازار با خودروهای برقی چین را روز به روز تشدید می کند. ماه گذشته مدیرعامل بی وای دی پیش‌ بینی کرد که بازار چین می ‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ شاهد فروش ماهانه خودروهای انرژی جدید (غیر فسیلی) تا بیش از ۵۰ درصد باشد. اکنون او انتظار دارد که این رشد ظرف سه ماه آینده در چین ایجاد شود، این سرعت رشد برای خودروسازان غربی غیر قابل تصور است. این در حالیست که بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، چین تا پایان سال ۲۰۲۴ دارای ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی خواهد بود؛ این برنامه شش سال زودتر از زمانی که دولت چین هدف گذاری کرده بود، است. طی پنج سال آینده چین تقریباً چهار برابر بیشتر از اتحادیه اروپا و پنج برابر بیشتر از آمریکا، ظرفیت انرژی های تجدید پذیر نصب خواهد کرد. چین فقط در برقی سازی خودرو پیشتاز نیست بلکه در تکمیل کل پازل اکوسیستم برقی سازی تقریبا حرف اول را در دنیا می زند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران